Friday, July 4, 2008

miNAt.....

Semua orang punyai hobi atau kegemaran. Aku pun seperti mereka yang lain. Aku ingin mengimbas kembali saat2 aku bergelar pelajar. Memang aku akui aku tak berapa aktif dlm bidang sukan. Tapi minat ku lebih cenderung utk berkarya..Menulis puisi, pantun, mengarang dan sebagainya.
Aku masih ingat ketika aku berada di awal menengah rendah, konon2nya aku menjadi rebutan antara dua org guru (eceh..tp bukan nak bangga diri ni tau). Yang Cikgu A nak aku ikut serta dlm ketua nasyidnya(jgn tak tau jd solo lagi). Manakala Cikgu B nak aku ikut serta dalam pertandingan pantun. Secara kebetulan tarikh pertandingan jatuh pada hari yang sama. Keadaan masa tu aku rasa cukup tertekan, mana tak nya smpi cikgu tu bermasam muka antara satu sama lain. Aku pun tak tahu kenapa bakat (yer ker) aku yg direbutkan. Padahal ramai lagi pelajar yg lain. (tp bukan pasal itu aku nak cerita ni).
Akhirnya aku diberi pilihan...kawan2 nasyid pujuk aku tuk join mereka. tapi ntah lah hati ku berat tuk masuk berbalas pantun..memang minat aku dgn bait2 puisi ni. dan secara tak rasminya Cikgu B la yang byk memberi sokongan pd aku. Pada aku diturunkan ilmu yg ada padanya. Alhamdulillah, walaupun dapt no 2 masa tu(pantun berkumpulan) tapi aku lega kerna dapat menjawab semua pantun yg di jual pd aku.
Cikgu B juga lah yg menggalakkan aku untuk mula menghantar puisi2 ku ke media. Alhamdulillah, bangga juga lah bila karya2 kita terpampang di dada akhbar. Terima Kasih Cikgu B.
Minat aku tak berhenti kat situ, masa masuk menengah atas aku masih aktif di dalam kelab bahasa melayu..Bila aku membuat subjek karangan, karya ku selalu mendapat pujian. Cikgu suka dgn bait2 ayat yg aku gunakan dlm karangan ku.
Bila dah menginjak dewasa, aku mula berjinak2 menulis cerpen. Tapi just for my collection...minat aku takkan berhenti kat sini...eceh...Mana tau satu hari aku pun turut buat novel sendiri...heheheh berangan jer lebih..who know rite?

No comments: